پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251361
جاي خالي ظرفيت دانش و فناوري در کشاورزي/ رسانه‌ها کشاورزان را براي ورود به عرصه دانش‌بنيان ترغيب کنند
تاریخ انتشار : 1401/02/06 09:54:22
نمایش : 988
با وجود اينکه بخش زيادي از توليدات گياهي شرکت‌هاي دانش‌بنيان آذربايجان‌غربي به خارج از کشور صادر مي‌شود اما همچنان کشاورزان استان از ورود به عرصه فناور و دانش‌بنيان سرباز مي‌زنند. در اين ميان نقش رسانه‌ها مي‌تواند در اعتمادآفريني و تشويق کشاورزان به ورود به اين عرصه بسيار تعيين‌کننده باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از اروم نيوز، سال ۱۴۰۱ از سوي مقام معظم رهبري به نام سال "توليد، دانش بنيان، اشتغال آفرين" نامگذاري شده  که عملي شدن آن مي تواند زمينه ساز حل مشکلات اقتصادي شود اما نکته حائز اهميت در شعار سال امسال، توجه به مسئله دانش بنيان ها و يا همان توليد و اقتصاد دانش بنيان است.

رونق توليد و اشتغال زايي مسئله اي است که همه بايد در اين زمينه احساس مسئوليت کرده و در راستاي تحقق آن قدم بردارند که در اين زمينه با توجه به شعار سال و تاکيدات مقام معظم رهبري توجه به شرکت‌هاي دانش بنيان در رشد و توسعه اقتصادي و به تبع آن اشتغالزايي در کشور نقش بسزايي دارد که لازم است در اين زمينه پشتيباني‌هاي لازم از سوي مسئولان امر در راستاي حمايت و تامين زيرساخت هاي لازم انجام گيرد.

آذربايجان غربي نيز يکي از استان هاي کشور با ظرفيت هاي اقتصادي فراوان از جمله وجود مرز مشترک با سه کشور و صادرات، بخش کشاورزي، صنايع و معاون وفناوري هاي مختلف است که در هر يک از اين زمينه ها مي توان با توجه به اقتصاد دانش بنيان، زمينه ساز رشد و تحول اقتصادي استان در گام دوم انقلاب شد.

ثبت ۵۲ شرکت دانش بنيان در آذربايجان غربي

استاندار آذربايجان غربي در اين زمينه در حاشيه بازديد از واحد هاي توليدي با بيان اينکه اولويت جدي مديريت استان در سال ۱۴۰۱ همانند سال گذشته، مانع زدايي و حمايت از بخش توليد در راستاي ايجاد فرصت هاي اشتغال و افزايش توليد در استان است، گفت: در راستاي رفع مشکلات واحد هاي راکد و نيمه فعال در استان و بازگشت آنها به مدار توليد قدم برمي داريم.

محمدصادق معتمديان توسعه شرکت هاي دانش بنيان استان را نيز از برنامه هاي اصلي خود اعلام کرده و افزود: در حوزه دانش بنيان حدود ۵۲ شرکت در سطح استان به ثبت رسيده و با برنامه ريزي هاي انجام گرفته، از ظرفيت شرکت هاي دانش بنيان در راستاي افزايش توليد بر مبناي دانش و فناوري استفاده خواهيم کرد.

وي همچنين با تاکيد بر ارتقاي نرخ اشتغال استان در سال جاري، خاطرنشان کرد: اشتغال زايي در قالب مشاغل خرد، واحدهاي اقتصادي و فعال سازي بخش عمراني از اولويت هاي سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

صادرات ۹۵ درصد گياهان توليدي توسط شرکت‌هاي دانش بنيان آذربايجان‌غربي

استاندار آذربايجان غربي هم چنين در بازديد از شرکت رويان پژوهش آذربايجان نيز با اشاره به اهميت رفع موانع موجود در مسير سرمايه گذاري و حمايت همه جانبه از سرمايه گذاران در استان، گفت: نبايد وقتي فردي داراي تخصص، سابقه، استعداد است، با سنگ اندازي مانع سرمايه گذاري وي شد؛ کم کاري مديران در اين رابطه به هيچ وجه قابل قبول نيست و هيچ توجيهي ندارد.

محمدصادق معتمديان با بيان اينکه اصلاح الگوي کشت با بهره مندي از شرکت‌هاي دانش بنيان در استان ضروري است، افزود: براساس يافته هاي علمي، مصرف آب در گياهاني که در شرکت هاي دانش بنيان و با استفاده از کشت بافت گياهي توليد مي شوند نسبت به گياهان معمولي ۳۰ درصد کمتر است و در شرايط کم آبي منطقه ترويج و استفاده از اين گياهان و تغيير الگوي کشت مي تواند در مديريت مصرف آب کشاورزي بسيار موثر باشد.

وي با اشاره به اينکه بيش از ۹۵ درصد گياهان توليدي در شرکت‌هاي دانش بنيان آذربايجان‌غربي به ديگر استان‌هاي کشور صادر مي شود، بيان کرد: اينکه کشاورزان آذربايجان‌غربي تمايلي به بهره مندي از اين ظرفيت کم نظير ندارند، يک ايراد است که بايد توسط رسانه‌ها فرهنگ سازي و براي رفع آن اقدام لازم انجام شود.

کسب و کارهاي دانش بنيان؛ زمينه ساز توسعه اقتصادي

عماد خيري کارشناس مسائل اقتصادي نيز در اين زمينه در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکيد بر توجه به توليد دانش بنيان، گفت: بايد از کارآفرينان پشتيباني و حمايت کرده و موانع را از مسير توليد برداشت تا شاهد رشد و توسعه باشيم.

خيري با بيان اينکه بايد اقتصاد و توليد دانش بنيان مورد توجه قرار گيرد، افزود: کسب و کارهاي دانش بنيان مي توانند زمينه ساز رشد کشور و توسعه اقتصاد شوند.

وي اظهار کرد: رونق توليد به خصوص توليد دانش بنيان، مي تواند در رفع معضل بيکاري و اشتغال جوانان که امروزه به يک مسئله مهم و اساسي تبديل شده، گره گشا باشد و لذا مسئولان امر بايد در اين راستا قدم هاي اساسي را بردارند.

خيري با اشاره به اينکه آذربايجان غربي از ظرفيت هاي بي نظيري در زمينه هاي مختلف برخوردار است، تصريح کرد: کشاورزي، معادن، صنايع و نيز وجود مرز مشترک با سه کشور از جمله اين فرصت ها است که مي توان با جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي و بخش خصوصي و دولتي و البته توليد دانش بنيان، قدم هايي را در مسير توسعه و پيشرفت استان برداشت.

 

شرکت هاي دانش بنيان در بخش کشاورزي فعال شوند

حجت‌الاسلام قريشي، نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي و امام جمعه اروميه نيز بر لزوم توجه به شرکت هاي دانش بنيان تاکيد کرده و گفت: بايد حمايت از توليد و مجموعه‌هاي دانش بنيان در اولويت مسوولان باشد و با تشکيل کميته‌هاي ويژه اين مساله با جديت پيگيري شود.

حجت الاسلام قريشي اظهار کرد: آذربايجان غربي يک استان کشاورزي است و بايد شرکت‌هاي دانش بنيان در اين مساله ورود کنند تا موجب بهبود اوضاع کشاورزي شوند.

وي ادامه داد: توجه دانش بنيان به مساله کشاورزي مي تواند مشکل اين بخش را حل و فصل کند و مسوولان آذربايجان غربي نيز مشکلات کشاورزي اين استان را احصا و به دانشگاهيان منتقل کنند تا مشکلات بررسي و رفع گردند.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي و امام جمعه اروميه با بيان اينکه بايد اساتيد دانشگاهي نيز به سمت حل مشکلات علمي جامعه سوق داده شوند، گفت: دانشگاهيان بايد مشکلات علمي جامعه را بررسي و حل و فصل کنند و مسوولان استاني و روساي دانشگاهي استان بايد برنامه ريزي کنند تا مشکلات علمي استان بررسي و رفع شود.

تشکيل دفتر حمايت قضايي از فعاليت هاي دانش بنيان در آذربايجان غربي

رييس کل دادگستري آذربايجان‌غربي از تشکيل دفتر حميات قضايي از فعاليت هاي دانش بنيان خبر داد و گفت: در راستاي تحقق شعار سال، دفتر حمايت معاضدتي و قضايي به منظور حمايت حقوقي – قضايي از فعاليت‌هاي توليدي و دانش بنيان در دادگستري اين استان تشکيل شده است.

ناصر عتباتي در گفت‌ و گو با اروم نيوز، افزود: دستگاه قضايي به عنوان يک مجموعه حمايتي مي‌تواند حمايت حقوقي و قضايي لازم را از واحدهاي توليدي که بر مبناي دانش‌بنيان و علم روز هستند داشته باشد.

وي ادامه داد: فعاليت‌هاي اقتصادي با محوريت دانش‌بنيان اگر به خوبي مورد حمايت قرار گرفته و به سمت و سوي توليد داخل سوق داده شود، کشور در بسياري از امور به خود کفايي خواهد رسيد.

رييس کل دادگستري آذربايجان‌غربي ادامه داد: دستگاه قضايي استان، برنامه‌هاي متعددي را در خصوص حمايت از واحدهاي توليدي و سرمايه گذاري در دستور کار خود دارد.

بايد گفت که استفاده از استارت‌آپ‌هاي جديد يکي از مهمترين راهکارها در حوزه رونق کشاورزي است. در آذربايجان غربي نيز در حوزه‌هاي مختلف صنعتي، معدني و کشاورزي استعدادها و امکانات فراواني وجود دارد که در برخي از آنها داراي مزيت مطلق است. اگر سرمايه‌گذاري جدي بر روي اين ظرفيت‌ها انجام شود و زنجيره‌هاي مرتبط با آنها نيز ايجاد شود، ساليان سال مي‌توان از اين ذخاير براي توسعه استان، کشور و بهبود شرايط اقتصادي بهره‌برداري کرد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html